Javni servis ili javna kuća

ImageProtiv ovakve Televizije, ako se sama po
sebi, ne uruši, preostaje jedino graðanski neposluh: otkazivanje
plaćanja pretplate. Kako saznaje naš list, jedna takva inicijativa se
razmatra na najvišem nivou Islamske zajednice. Hoće li do nje doći,
najskorije vrijeme će pokazati.U četvrtak, 23. mjeseca januara ove
godine na drugom Dnevniku Radio-Televizije Federacije BiH  prva, udarna
vijest nije bila ni situacija u Gazi, niti stanje američke nacije i
reagiranja u svijetu dan nakon inauguracije novog američkog
predsjednika Baracka Huseina Obame…

Već je ova Televizija, koja je, kao što je poznato, Javni RTV servis
graðana, objavila u dramatičnom tonu kako je uredniku i voditelju
tv-emisije “60 minuta” Bakiru Hadžiomeroviću stigla anonimna prijetnja
smrću. 

Prijetnja je stigla  putem e-maila i to, kako je
javljeno, nije prva prijetnja ovom uredniku, jer je i prije otprilike
sedmicu dana slična prijetnja stigla istoj osobi, a policija i istražni
organi su na putu da otkriju ko se krije iza te anonimne prijetnje.
Nakon
te informacije uslijedila su različita saopćenja Udruženja BH novinara
i Glavnog  sindikata ove medijske kuće, u kojima se ovaj čin proglašava
napadom na medijske slobode i pravo novinara na slobodu izražavanja i
informiranja, te, razumljivo, osuðuje ali i posebno naglašava kako
Sindikat čvrsto stoji iza emisije o kojoj je riječ (a kad smo već kod
Sindikata, da kažemo da je Sindikat (koji?!) ove kuće u jednom
nedjeljniku istoga dana objavio svoje saopćenje u kome se govori o
krajnje haotičnoj pa i dramatičnoj situaciji u Federalnoj RTV iza koje
ne stoji niko, ali to saopćenje, naravno, nije moglo dobiti ni sekunde
u Dnevniku).

Nakon četvrtka, i narednih dana i noći anonimna
e-mail prijetnja zadržala je visoki rejtng u Dnevniku (bolje reći
Dnevnicima, jer je ponavljana u praktično svakoj informativnoj emisiji)
– zauzimala je istaknuto treće ili četvrto mjesto – s tim da se njoj
pridružila informacija kako nije samo Bakir dobio prijetnje, već je
“nosilac prijetnje” i novinar Avdo Avdić, koji je, bez pomoći policije,
otkrio kako je njemu prijetio izvjesni Tasim Kučević i stoga je Avdo
dobio nekoliko minuta “uživo” u Dnevniku da svojim kreštavim glasom
objasni nešto što nikome nije bilo jasno šta je kazao niti šta je htio
kazati, osim što se razabralo da se, usput, “očešao” i o Islamsku
zajednicu, kao “tv ekspert” za islam.
“Osloboðenje” je u subotu
objavilo kako se “Hadžiomerović prisjetio da su prijetnje njemu i
njegovim saradnicima počele stizati prije sedam godina, tačnije kako je
počelo emitovanje magazina “60 minuta”. No, u posljednja tri mjeseca
prijetnje su intenzivirane, a zbog njih je sarajevska policija uhapsila
osobu koja se povezuje sa radikalnim islamskim krugovima. Urednik “60
minuta” jučer je potvrdio da on i njegova ekipa nastavljaju raditi svoj
posao punim kapacitetom.”(“Osloboðenje”, 24. januar 2009.) (Naravno,
“Osloboðenje” ne bilježi da osoba koja se povezuje “sa radikalnim
islamskim krugovima” nije uhapšena,  već samo privedena na informativni
razgovor i nakon toga puštena, ali to je već standard ovoga lista na
koji obavještava ili informira svoje čitaoce).

Zašto su te
prijetnje baš sada dramatično plasirane u javnost, kada one dolaze već
punih sedam godina – a u posljednja tri mjeseca su intenzivirane –
pitanje je koje valjda znaju samo oni koji su to učinili na takav način
– no, bez obzira kako se pokušavalo sakriti sve ono što se dešava u
ovom Javnom RTV servisu (koji sve više poprima karakteristike javne
kuće – gdje se, da izvinu čitaoci, ne zna (ili – zna!) ko koga!) – od
finansijskih malverzacija do raznih drugih namještanja i talova i to
upravo sa onima koji su “borci za za slobodu medija i nezavisno
novinarstvo” (Vidi, izmeðu ostalog, reagiranje Šukrije Omeragića u
“Osloboðenju” od 25. ovog mjeseca!), no “borci za istinu” iz ekipe “60
minuta” o tome šute kao zaliveni. “Čisteći” tuðe avlije misle kako mogu
prikriti vlastitu  u kojoj su očito do grla u prljavštini, i to,
nažalost sa parama i onih jadnika kojima se svakog mjeseca naprosto
otima tv pretplata dok oni nemaju ni za osnovne životne potrebe.
Naravno,
to možda ne treba ni isticati, svaki civiliziran i pametan čovjek će
osuditi svakovrsne anonimne prijetnje, posebno prijetnje  smrću bilo
koga na kugli zemaljskoj, a posebno novinara, “sabraće” u poslu kojim
se i mi bavimo, i tu se, bez okolišenja, možemo pridružiti svima onima
koji takve postupke osuðuju.

No, ne možemo se pridružiti
harangerskim “izlivima” jednodušne podrške emisiji “60 minuta”, jer je
više nego bjelodano da, je bez obzira na hrabrost, odvažnost pa i
značaj nekih njenih priloga, koji su raðeni principijelno i po uzusima
novinarske profesije, mnogo više onih koji ovaj Javni RTV servis
koriste za promoviranje onoga što se kosi ne samo sa Kodeksom
novinarstva, već i sa općim moralnim pa čak i graðanskim principima,
bez obzira šta se pod tim terminima u datoj situaciji podrazumijeva.
Nastupajući, u brojnim povodima, kao nevaspitani, bezobrazni i bahati
ekzekutori, često sa psovanjem i pljuvanjem –  i u vis i u dalj -, te 
kočijaškim izražavanjem, uzgred preuzimajući božanske prerogative da
sude i presuðuju po tim svojim ličnim kriterijima, ovi “novinari” na
čelu sa glavnim urednikom i voditeljem koji u tome apsolutno prednjači,
ne samo da izazivaju zgražavanje i emocionalne reakcije, već i
neminovnu osudu takvog nastupa. Da je to privatna televizija, da je to
vlasništvo te grupe ekzekutora, pa ni po jada, to bi bilo njihovo
ogledalo i njihova odgovornost – ali ovdje se radi o Javnom RTV servisu
koji izdržavaju svi graðani, a u najvećem broju Bošnjaci, i njima u
lice govoriti takve bedastoće, kao što je jedna od posljednjih kako je
njihov vjerski autoritet, reisu-l-ulema Islamske zajednice u BiH,
lažov, mafijaš ili kriminalac, i to bez ikakvih dokaza, to zaista
prevazilazi sve okvire tolerncije i slobode izražavanja, a na to ne
reagiraju ni RAK, ni Sindikat ni Programsko vijeće ni drugi organi ako
ih ima, a da se ne govori o nekim drugim državnim ili društvenim
institucijama koje su, sa svojim instrumentima, zadužene da štite
dignitet svojih graðana i eklatantno ugrožavanje njihovog moralnog i
svakog drugog integriteta.

Jer, ako televizijski urednik,
nakon brojnih objeda i nazivanja reisa lažovom, te nakon reagiranja
Islamske zajednice tim povodom, u narednoj emisiji, umjesto
izvinjenja,  dovede čovjeka koji sam za sebe priznaje kako je pripadnik
podzemlja i kako je učestvovao u obračunima različitih bandi, da, kao
argumenat, kaže rasističku teoriju po kojoj se karakter odreðuje na
osnovu izgleda lica (“On nije nikakav poglavar! Pogledajte mu lice, ne
liči na poglavara, nema tu ničega što bi trebalo da ima vjernik. On je
klasični kriminalac, koji hoće sa Bakirom Izetbegovićem da ovdje stvori
feudalnu državu…”) šta se tu može zaključiti osim da taj urednik
svjesno čini zlodjelo i Javni RTV servis koristi u krajnje nečasne
svrhe. A za nekoga ko drži do moralnih i vjerskih zasada, do svoga
dostojanstva i ugleda, te posebno do dostojanstva vjernika koje
predstavlja, javno blaćenje i kaljanje takvim etiketama je mnogo teže
nego neke anonimne prijetnje koje dolaze “punih sedam godina”.
I na
kraju, da ironija bude potpuna, a licemjerstvo uzdignuto na pijedestal
profesionalnog ponašanja, Federalna televizija upućuje Rijaset Islamske
zajednice da “se obrati sudu zbog izjave Amira Pašića-Faće u političkom
magazinu “60 minuta, ako to smatraju potrebnim, i ujedno pozivamo sve,
koji se osjećaju povrijeðenim, da shodno novinarskom kodeksu
demantiraju sve ono što je sugovornik u emisiji “60 minuta” rekao, a
što smatraju netačnim.”(!!!)
Protiv ovakve Televizije, ako se sama
po sebi, ne uruši, preostaje jedino graðanski neposluh: otkazivanje
plaćanja pretplate. Kako saznaje naš list, jedna takva inicijativa se
razmatra na najvišem nivou Islamske zajednice. Hoće li do nje doći,
najskorije vrijeme će pokazati.

Aziz Kadribegović

Preporod